Terénna doprava https://www.terenna-doprava.sk/?page_id=573 Export date: Tue Apr 1 20:38:46 2025 / +0000 GMT |
Podhusťovanie pneumatíkPodhusťovanie pneumatík Dosiahnutie dobrej pohyblivosti v rozmanitých prevádzkových podmienkach je možné len za veľmi dobrých adhéznych a floatačných podmienok. Tieto vlastnosti su ovplyvnené celým spektrom konštrukčných a technických parametrov vozidla, kde na jedno z prvých miest patrí špecifický tlak v mieste styku pneumatiky so zemou. Jednou z ciest ako dosiahnúť malý špecifický tlak je zväčšovanie styčnej plochy pneumatiky podhusťovaním. Aby bola styčná plocha zväčšená podstatným spôsobom znižuje sa tlak v pneumatikách až na 15% tlaku predpísaného pre tvrdý povrch. Deformáciou podhustenej pneumatiky pri mieste styku s podkladom a jej následnom vyrovnaní dochádza vyrovnaním behúňa pneumatiky taktiež k samočistiacemu efektu dezénu. K nevýhodam podhusťovania patrí zníženie životnosti pneumatík, preto by mali byť pneumatiky okamžite ak už viac nie je podhustenie potrebné dofúkane na predpísaný tlak, čo je však pri vozidlách, ktoré nedisponujú centrálnym hustením pneumatík často nemožné resp. vysoko nepohodlné. Pri absencii fixačného mechanizmu pätky plášta k ráfiku môže taktiež dôjsť k odlepeniu plášta od ráfiku prípadne "ustrihnutiu" ventilu (u dušových pneumatík) čo máva za následok znemožnenie dalšej jazdy. Zásady jazdy s podhustenými pneumatikami
![]() |